Mindenszentek
A remény helyei: a római katakombák
Részlet Joseph Ratzinger A remény forrásai (1997) című művéből
A sírok utcáján a múlt országába hatoltunk be. Így jellemezte tudományának útját a múlt században Johann Jakob Bachofen, a letűnt kultúrák nagy kutató tudósa.
Amióta egyáltalán emberek léteznek, mindig is törődtek halottaikkal, és a róluk való gondoskodásukkal valamiféle második életet próbáltak számukra biztosítani. A halottak világában így maradt fenn a hajdan élők letűnt világa. A halál őrizte meg azt, amit az élet nem tudott megőrizni. Hogy az emberek hogyan éltek, mit szerettek, mitől féltek, mit reméltek és mit gyűlöltek, sehonnan sem tudhatjuk meg olyan pontosan, mint a sírokból, melyek letűnt világok tükrei maradtak számunkra. És sehol másutt nem éljük meg a korai kereszténységet olyan közelinek, annyira jelenvalónak, mint éppen a katakombákban. Ha sötét folyosóikon járunk, úgy tűnik, mintha mi magunk is átléptük volna az idők határvonalát, és azok néznének ránk, akik fájdalmukat és reményüket őrizték meg itt.
Tulajdonképpen miért is van ez így? Sokféle oka lehet ennek. Az igazi ok azonban mégiscsak az, hogy a halál bennünket ma ugyanúgy érint, mint az akkoriakat érintette. És ha számunkra oly sok akkori dolog idegenné is vált, a halál ugyanaz maradt. A gyakran suta sírfeliratokból, melyeket szülők gyermekeiknek, a házastársak egymásnak dedikáltak, a belőlük kiolvasható fájdalomból és bizakodásból magunkra ismerünk. Sőt, mi több: a halál komor kérdésével szembesülve valamennyien reményt keltő fogódzót, útmutatást, vigaszt keresünk.
![]() |
Felirat hozzáadása |
Aki a katakombák utcáit végigjárja, az nemcsak a minden emberi gyásszal való közösségvállalásba kapcsolódik bele, mely itt kifejezésre jut; hanem önmagában az elmúlás miatti bánatot sem tudja elfogadni, oly tökéletesen, „a gyökeréig” át van itatva itt ez az érzés is a megváltás bizonyosságával. A holtaknak ez az utcája valóban a remény útja. Aki rajta megy, az feltétlenül részt kap abból a reményből, amely itt minden képből és minden leírt szóból kisugárzik.
Mindezzel együtt természetesen még nagyon kevés szó esett a halálhoz való viszonyulásunkról. Tulajdonképpen miért félünk a haláltól? Miért nem akarta az emberiség sohasem elhinni, hogy a halál után már egyáltalán semmi nem következik? Ennek több oka van.
Először is azért félünk a haláltól, mert a semmitől, azaz a teljesen ismeretlenbe való kilépéstől félünk. Azért lázadunk ellene, mert egyszerűen nem tudjuk elhinni, hogy oly sok nagyszerű és értelmes dolognak, melyet egy élet létrehoz, egyszeriben semmivé kell válnia. Védekezünk ellene, mert a szeretet örökkévalóságot követel, és mert a szeretet megsemmisülését, amelyet a halál magával hoz; nem tudjuk elfogadni. Félünk a haláltól, mert senki sem tud teljesen megszabadulni attól az érzéstől, hogy lesz majd egy ítélet, melynek közelsége előtt minden elbukásunk emléke szépítgetés nélkül merül fel bennünk, és amelyet egyébként oly serényen igyekszünk elfojtani magunkban. Az ítélet kérdése minden korszak sírkultúrájára rányomta a bélyegét. Az a szeretet, mely a halottat körülveszi, bizonyára megvédi őt. Az a tény, hogy oly sok – a sírfeliratokban is kifejezett – köszönet kíséri, az ítéletkor majd mellette szól és megteszi hatását. Így gondolták és gondolják ma is az emberek.

A tapasztalati tudás hajhászásában már megint csak ott tartunk, hogy a teljes archaizmusba esünk vissza: a spiritizmus többé-kevésbé tudományos mezben megjelenő formáiban közvetlen kapcsolatot keresünk a túlvilággal. Nos, ebben is elég szomorúak a kilátások. Ugyanis mi mást találunk, mint itteni életünknek csupán a duplikátumait. De ugyan mi értelme lenne annak, hogy téren és időn kívül létezzünk tovább? Ez valójában a pokol pontos meghatározása. Eddigi életünknek egy immár időtlen másodpéldánya valójában az örök kárhozat lenne. Földi életünknek megvan a maga időbeli kerete, és ezért azt még valahogy kibírjuk; örökre azonban nem tudnánk elviselni. De akkor hogy is van ez? A halált nem akarjuk, de az általunk élt életet sem kívánjuk örökre. Önellentmondás volna tehát az ember, valójában csak a természet tévedése?
E kérdéseket forgatva magunkban járjuk még egyszer végig a katakombák folyosóit.
Csak az tud reményből élni, aki a halálban is megtalálja azt. Vajon azoknak az embereknek, akik a hitük rejtjeleit hagyták itt maguk után, mi adhatott erőt ahhoz a derűs bizakodáshoz, mely e földalatti folyosók sötétjében még ma is oly vonzó számunkra?

Hiszen Ő a feltámadott és azt mondta: „Atyám házában sok hely van ... azért megyek, hogy helyet készítsek nektek” (Jn 14,2). Isten már nem volt többé egy távoli „ha”. – Itt volt, valóban létezett. Megmutatkozott, elérhetővé vált. Ezek után pedig minden egyéb kérdés már magától megoldódott. Ha ugyanis van Isten, és ez az Isten akarta és akarja az embert, akkor világos, hogy az Ő szeretete képes arra, amit a miénk hiába akar: a szeretett személyt a halálon túl is életben tartani.

A keresztényekre nézve ezért nyertek értelmet az ókori filozófia eszmefuttatásai is, amely ezt mondta ugyanis: Ha a halál után is fenn akarsz maradni, akkor, amennyit csak tudsz, magadba kell fogadnod mindabból, ami örök érvényű, mint például az igazság, az igazságosság, a jó. Minél többet fogadsz be ezekből, annál több marad meg belőled, annál több maradsz. Másképp kifejezve: ebben az örök érvényűben kell megkapaszkodnod, hogy hozzá tartozzál, hogy részt vehessél örökkévalóságában. – Ragaszkodni az igazsághoz, és így az elpusztíthatatlanhoz tartozni – igen, ez Krisztus óta immár reálissá és egészen közelivé vált.

Fogódzkodjál Krisztusba, Ő átvisz téged a halál éjszakáján, amelyen Ő is átment. Így nyer értelmet a halhatatlanság. Ez már nem a mostani életnek időtlen variánsa, hanem egészen új, de mégis valóban a mi örökkévalóságunk: Isten kezében leszünk, egyek valamennyi testvérünkkel, akiket Isten nekünk teremtett, egyek az egész teremtéssel – ez lesz az igazi élet, amely felé most még csak sűrű homályon át tekinthetünk.
Ha az Isten-kérdésre nincs válasz, akkor kegyetlen rejtély marad a halál, és minden más válasz ellentmondásba fullad. Ha azonban Isten létezik, az az Isten, aki Jézus Krisztusban mutatkozott meg, akkor van örök élet, és akkor a halál is a remény útja.
Ez az új tapasztalat adja meg a katakombák különleges jellegét. Ha a sors viszontagságai közepette oly sok falfelirat és kép elhalványult vagy szét is töredezett, ragyogásukból és mindenekelőtt annak a reménynek a valódiságából, amelyből születtek az elmúlt évszázadok folyamán semmit nem vesztettek. Itt vannak az ifjak a kemencében, itt van Jónás, aki a szörnyeteg gyomrából előkerül, Dániel az oroszlánbarlangban és sokan mások. A legszebb pedig a jó Pásztor, akinek vezetésére félelem nélkül rábízhatjuk magunkat, mert Ő tudja az utat a halál sötét völgyén keresztül is:
„Az Úr az én pásztorom nem szenvedek hiányt. Ha sötét völgyben járok is, nem félek a bajtól, hisz Te velem vagy” (Zsolt 22,1-4).
Csodálatos!
VálaszTörlésJoseph Ratzinger: Húsvéti imádság
VálaszTörlésUrunk, Jézus Krisztus,
te a halál sötétségébe elküldted világosságodat.
A legmélyebb magány örvényében
most és mindenkor
szereteted elrejtett hatalma lakik,
s titkaid közepette
a megváltottak allelujáját énekelhetjük.
Add meg nekünk a hit alázatos egyszerűségét,
mely nem hagy tévelyegni minket,
s ha a sötétség és az elhagyatottság óráiba hívsz,
amikor minden bizonytalannak látszik,
adj abban az időben is, amikor ügyed halálküzdelmet vív,
elegendő fényt, hogy téged el ne veszítsünk,
elegendő fényt, hogy másoknak is fény lehessünk,
azoknak, akik még jobban rászorulnak erre.
Hadd világítson be húsvéti örömöd titka,
mint a hajnalfény,
napjainkba,
hadd legyünk igazán húsvéti emberek
a történelem nagyszombatjain!
Add, hogy a világos és a sötét napokban egyaránt,
a mai időkben is
vidáman járjuk utunkat
eljövendő dicsőséged felé! Amen.