7. Szent Sebestyén vértanú példája nyomán

Szent Páltól (a térképen B pont) nagyon könnyű eljutni a következő állomásig, 
Szent Sebestyén bazilikáig. (C pont)


Bár a mintegy 4 kilométer hosszú út tereken, dombokon, forgalmas utakon vezet át, neve elejétől végig ugyanaz: Via delle Sette Chiese, azaz a hét templom útja.




 Az útnak a Via Ostiense és a Via Cristoforo közé eső szakasza egyébként nagyon szép lakónegyedeken vezet keresztül, melyek teljesen mentesek a turistáktól, és így bepillantást engednek Róma „bennszülött” életébe.

Domitilla katakomba előtti úton

A nagyon forgalmas, több sávos Via Cristoforo-t átszelve egy piac és egy tér érintése után jobbkézről a Domitilla katakomba bejárata mellett halad az út. Majd ezután haladunk el a Szent Callixtus-ról elnevezett katakomba mellett.

Szent Callixtus-ról elnevezett katakomba Szent Cecília sírjával.
Szent Cecília példája: 

Maradj mindig állhatatos a hitedben!

Jut idő az elmélkedésre és az imádságra
Tulajdonképpen mit jelent a katakomba szó? – A katakomba görög kifejezés, jelentése – kata kumbasz – mélyedés, vájat, lyuk. Rómában, a Via Appia harmadik mérföldkövénél olyan tufás talaj található, amely rendkívül alkalmas a megmunkálásra.
Szent Sebestyén bazilika, alatta a katakomba a szent sírjával

A tufás talajba vájták a Szent Sebestyén-katakombát, az egyik legismertebb késő ókori keresztény temetkezési helyet: a IV. század elején,  a  Diocletianus római császár keresztényüldözéseinek idején  halálra nyilazott római katonát, Szent Sebestyént itt temették el.



 A legrégebbi katakomba a Szent Sebestyén-katakomba melynek rétegei  az első századból valók, akárcsak a zsidó katakombák. Nem a keresztények találták ki a temetkezésnek ezt a formáját, a zsidóktól vették át.

A katakomba keresztény „kisajátítása” még inkább erősítette azt a képzetet, hogy Konstantin előtt a keresztények a föld alatt éltek, „underground” szervezetet alkottak, és innen ragadták meg a hatalmat. Ez az elképzelés él ma is a legtöbb turistában, aki felkeresi Róma katakombáit. Pedig a valóság egészen más volt: ezt bizonyítja a zsidó katakombák létezése is, hiszen a zsidókat nem üldözték a Római Birodalomban, vallásuk bevett vallás volt.
A temetők mindig az életről szólnak:

Rutgers a római zsidóság történetéről írt munkájában hangsúlyozta, hogy a különböző hiten lévő emberek nem szegregálódtak, hanem szoros kapcsolatban éltek egymással Rómában.


Szent Sebestyén katakomba

A katakombák világa hűen visszaadják az első évszázadok keresztényeinek gyermekien bizakodó, feltétel nélküli hitét és szeretetét a „Jó pásztor” iránt.
Itt nyilazták halálra Sebestyént



(Sebestyént a Palatinuson a Via Bonaventura utcácskában megbúvó kis Szent Sebestyén templomnál halt vértanúhalált.)








Szent Sebestyén története kivételes. Egyike volt Diocletianus katonáinak, de ugyanakkor Krisztus hű követője is volt. De az a tény, hogy az uralkodót is szolgálta, kevésbé ismert. Ez a személyiségét különösen érdekessé teszi. Itt olvashatunk bővebben erről.

Szent Sebestyén bazilikája a fölött a katakomba fölött áll, ahova Szent Sebestyént temették.

Szent Sebestyén bazilika
A templomon és templomban Sebestyén szobrán kívül – az egyszerű látogató számára – semmi szép vagy különösen értékes látnivaló nincs. A hívő nem is ezekért tér be ide, hanem hogy imádkozzon, és erőt merítsen a mártírok végsőkig kitartó hitéből.




Szent Sebestyén

A legendák ellenére tudjuk, hogy Szent Sebestyén 263-tól 304-ig élt. Mártírhaláláról január 20-án emlékeznek meg, és nevét 3 olaszországi közösség is viseli.
Élete a magyar püspök számára is példává vált, amikor 1990-ben az egyház 50 év után újra jelentkezett a társadalom szolgálatára.
Szent Sebestyén ma is élő emléke örök marad.











Claude Debussy:  Szent Sebestyén  vértanúsága(1911) Klikk további leírás erről a zenéről.


Kérünk, Urunk, add meg nekünk az erő Lelkét, hogy Szent Sebestyén vértanúd dicsőséges példája nyomán megtanuljunk inkább engedelmeskedni Neked, mint az embereknek.


Imádságaink után  tovább folytatjuk zarándoklatunkat:

4. A Szent Sebestyén és a Lateráni Szent János bazilika közötti úton elmélkedjünk:


Urunknak Kaifás főpaptól Pilátusig vezető útjáról, valamint a töviskoszorúzás során kiontott negyedik vérzéséről. Könyörgünk a fösvénység bűne ellen a nagyvonalúság erényéért és a jótanács ajándékáért.



3 megjegyzés:

  1. Urunk, Jézus Krisztus! Te oly nagy szeretetet adtál Cecília szívébe, hogy önként meghozott minden áldozatot, és készséggel vállalta a vértanú-halált. Kérünk, az ő közbenjárására növeld szeretetünket, hogy önkéntes áldozatvállalásunk kedves legyen Előtted, és megadja nekünk az örök életet.
    Aki élsz és uralkodsz mindörökkön örökké.
    Ámen

    VálaszTörlés
  2. Róma közel hatvan föld alatti temetője közül a legismertebb a Via Appia Antica mellett elterülő Szent Callixtus-katakomba. Méretei lenyűgözők: 15 hektárnyi területen, négy szinten és húsz kilométernyi hosszúságú folyosóhálózatban közel félmillió keresztényt temettek el benne egészen 350-ig. Ám hírnevét nem egyedül méreteinek, hanem inkább a második szint panteonjainak köszönheti. Itt láthatjuk a harmadik század pápáinak és Szent Cecilíának sírboltját: mindkettő mai formáját a negyedik századi Damasus pápa alatt nyerte el. Kicsit előbb, de mindenképpen a 313-as "milánói ediktum" után (ami megengedte a keresztényeknek a szabad vallásgyakorlást) készült el a felszín két háromkaréjos temetőkápolnája. Az egyikben találhatjuk a római keresztény régészet megalapítójának, az 1894-ben elhunyt Giovanni Battista de Rossinak sírját. Ő volt az első, aki tudományos formában adta ki a római katakombák festményeinek "katalógusát", egyúttal felhívta a figyelmet az elődjei által elkövetett tévedésekre, hibákra.

    Az évszázadok népvándorlásai során, és minthogy a temetők a város falain kívül terültek el, a szent helyekhez való zarándoklat egyre veszélyesebbé vált. Ezért a pápák úgy határoztak, hogy a szent mártírok maradványait áthelyezik Róma "biztonságosabb" templomaiba: a Santa Prassedébe, illetve a Santa Cecilia in Trasteverébe. Ezáltal a vallásos látogatók számára a katakombák elvesztették legvonzóbb érdekességüket. S minthogy a tizedik századtól kezdve a temetők látogatók nélkül maradtak, lassan a feledés homályába vesztek. Egészen a XIX. század közepéig, de Rossi kutatásainak kezdetéig. A turistákat kezdetben a trappisták fogadták, majd 1929-től kezdve Don Bosco szalézi rendje kapta a pápától azt a feladatot, hogy ezt a szent helyet fenntartsa és gondozza. VI. Pál pápa ezt a szándékot az itt dolgozó idegenvezetőkhöz címzett levelében erősítette meg.

    A második szint az évszázadok alatt szinte didaktikus kiállítási anyagot halmozott fel: megannyi Krisztusra, a megváltásra és a túlvilágba vetett hitre utaló, márványlapba karcolt és freskókon feltüntetett szimbólumot. Ugyancsak itt találjuk azt az öt "szentségekről elnevezett sírboltot", amelyeknek festészeti témája közös: a keresztelés és az eucharisztia ábrázolása. A tizenkét apostol helyett hét személy üli körül az asztalt, így a jelenet nem Krisztus utolsó vacsorájára, hanem az egész emberiség megváltására utal. A festményeket a korban divatos ornamentika kíséri, néha bibliai jelenetekkel együtt. Ez utóbbiak mindig az Ószövetség és az Újszövetség párhuzamaira hívják fel figyelmünket. Ez nem véletlen: a kor az apologéták, a hitvédők korszaka, akiknek fegyvere a két "könyv" egymásnak való megfeleltetése volt.

    És miért éppen a harmadik században élt Callixtus pápáról nevezték el a temetőt? Callixtus még diakónusként kapta azt a feladatot, hogy ezen az egyház tulajdonába került földterületen a sírokat gondozza. Callixtus "kegyes" pápa volt: szeretettel és megbocsátással fordult a "hitehagyottak", a gyengék felé, és az összes kereszténynek végső nyughelyet kívánt biztosítani.

    VálaszTörlés













  3. 1456. június 29-én rendelte el III. Callixtus pápa, hogy a katolikus templomokban minden nap kondítsák meg a harangokat, és imádkozzanak a török támadásra készülő magyarok győzelme érdekében. A pápai bulla a köztudatban úgy maradt meg, mint a „déli harangszóra” való felhívás, ez azonban, mint látni fogjuk, nem felel meg teljesen a valóságnak.


    VálaszTörlés

Istennek legyen hála, hogy ide találtál kedves Zarándok. Az "Írj megjegyzést" ablakot használva hozzá tudsz szólni, amit nagyon szépen köszönünk! A "Közzététel" előtt kiválaszthatod, hogy milyen módon, pl. google profil, WordPress stb. De üzenetedet virtualis.zarandoklat@gmail -ra is elküldheted, és mi felrakjuk.